Menu Zamknij

Edukacja domowa a nauczanie zdalne

Edukacja domowa a nauczanie zdalne — czym się naprawdę różnią?

W ostatnich latach nauka przez internet stała się codziennością dla wielu rodzin. Jednak często spotykam się z sytuacją, że nauczanie zdalne jest mylone z edukacją domową, choć w praktyce mają ze sobą niewiele wspólnego — poza tym, że dziecko przebywa w domu.

Na czym polega nauczanie zdalne?

W nauczaniu zdalnym dziecko podlega stałej ocenie nauczyciela, wykonuje jego polecenia i musi realizować zadania w określonych terminach. Dzień jest zorganizowany według ustalonego harmonogramu lekcji online, który naśladuje szkolną rzeczywistość, tylko przeniesioną do sieci. Nauczyciel pełni główną rolę i kontroluje tempo nauki oraz zakres materiału, a uczniowie muszą się dostosować do tych ram.

Edukacja domowa — prawdziwa wolność i indywidualizacja

W przeciwieństwie do nauczania zdalnego, edukacja domowa to przede wszystkim wolność — rodzice i dzieci mają możliwość w dużym stopniu samodzielnie planować cały proces nauki. Realizacja podstawy programowej odbywa się w sposób dopasowany do potrzeb i możliwości dziecka, bez presji terminów i formalnych ocen.

W edukacji domowej nie ma kartkówek, sprawdzianów, prac klasowych ani odpytywania. Zadania domowe nie są obowiązkowe — bo nie ma tradycyjnych lekcji, z których trzeba coś odrabiać. To, co się liczy, to prawdziwa wiedza i zrozumienie materiału, a nie ocena cyfrowa na świadectwie.

Co więcej, nauka odbywa się często „przy okazji” — podczas spaceru, zakupów, wycieczek czy zabawy. Rodzic w roli przewodnika tworzy dziecku najlepsze warunki do zdobywania wiedzy i umiejętności, dostosowując tempo i formy pracy do jego indywidualnych potrzeb. To duża różnica względem tradycyjnej szkoły, gdzie jeden nauczyciel musi pracować z całą klasą i nie jest w stanie poświęcić tyle czasu na indywidualizację.

Podsumowując

Edukacja domowa to świadomy wybór, który daje dziecku i rodzinie przestrzeń do rozwoju w swoim tempie, bez zbędnej presji i formalizmów. Nauka zdalna natomiast jest wciąż formą nauki szkolnej, z której dziecko często nie ma wpływu na sposób realizacji i tempo.

2 komentarze

Możliwość komentowania została wyłączona.