Ruch w edukacji domowej — jak to wygląda w praktyce?
Często otrzymuję od rodziców pytania, czy w edukacji domowej (ED) dzieci mają zapewnioną wystarczającą dawkę ruchu i w jaki sposób to jest organizowane. Moja odpowiedź brzmi zawsze: to bardzo indywidualna kwestia, zależna od stylu życia każdej rodziny.
Jeśli rodzice sami prowadzą aktywny tryb życia, dziecko od najmłodszych lat czerpie naturalne wzorce ruchu od najbliższych. Dlatego niezależnie od tego, czy jesteśmy entuzjastami sportu, czy raczej umiarkowanymi amatorami aktywności, dla dziecka najważniejsze jest, by nie przeszkadzać mu w byciu w ruchu. Zdrowe dzieci naturalnie ruszają się cały czas — to ich podstawowa potrzeba i sposób poznawania świata.
Oczywiście ruch dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym wygląda zupełnie inaczej niż u starszaków, które czasem spędzają zbyt dużo czasu przed ekranem telefonu czy telewizora.
Jakie formy ruchu wybieramy?
U młodszych dzieci podczas lekcji wychowania fizycznego (WF) dominują zabawy w berka, „chodzi lisek koło drogi” i inne formy aktywności swobodnej. W tradycyjnej szkole WF jest potrzebny przede wszystkim po to, aby zrównoważyć wiele godzin spędzonych w ławce.
W edukacji domowej dzieci zwykle mają więcej czasu i swobody, by być aktywne fizycznie. Wystarczy im możliwość biegania po podwórku, jazdy na hulajnodze, rolkach, wspinaczki po drabinkach czy skoków przez kałuże.
Starsze dzieci często korzystają z różnorodnych zajęć dodatkowych, które organizujemy w ramach spotkań przedpołudniowych w grupie edukacji domowej, ale też po południu – jest tego naprawdę sporo. W naszej rodzinie na przestrzeni lat pojawiły się m.in.: parkour, pływanie, rolki, łyżwy, teatr, survival, trampoliny czy wspinaczka.
A co z egzaminem z WF?
Na podstawie rozporządzenia MEN z 10 czerwca 2015 r. (dotyczącego zasad oceniania uczniów w szkołach publicznych), z WF nie zdaje się egzaminu. Tak samo jest z muzyką, plastyką czy techniką. Oczywiście w razie potrzeby można porozumieć się ze szkołą, do której dziecko jest formalnie zapisane, aby ustalić indywidualne warunki, ale zazwyczaj ocen i egzaminów z WF w edukacji domowej nie ma.